Ga met je muis over een van de items.
De betekenis van elke organisatie begint in de binnenwereld in het heden, bij haar kracht. Kracht is het product van drijfveren, bekwaamheid en leiderschap.
De innerlijke drijfveren van medewerkers, de betekenis die ze willen hebben en de wijze waarop ze spiritueel en emotioneel in het leven staan vormen het kloppende hart van elke organisatie en het startpunt van identiteitsmarketing.
Willen is een, kunnen is twee. Bekwaamheid staat voor alle talenten die medewerkers in zich hebben in termen van ervaring, kennis en vaardigheden.
Leiderschap is drie: alles wat een organisatie in zich heeft effectief aanwenden om invloed uit te oefenen op de levens van die mensen voor wie je er wilt zijn. Zonder leiderschap geen krachtige organisatie.
De betekenis van een organisatie krijgt vorm in de buitenwereld in het heden, in het wat, waar en hoe van handelen.
De producten en diensten die een organisatie levert vormen het wat van het handelen.
Het waar van het handelen betreft de omgeving in ruime zin, zowel fysiek (gebouw) als virtueel (cyberspace). Denruimte zelf is van belang alsook de atmosfeer (vormgeving, kleuren, geuren, geluiden, temperatuur).
Communicatie heeft betrekking op het hoe van de interactie, zowel in woord als gedrag. Het gaat om alle signalen die anderen opvangen wanneer ze met een organisatie omgaan. In persoonlijk contact, via telefoon, e-mail en brieven enerzijds en via reclame, public relations en promotie anderzijds.
Voeding vormt de verbindende schakel tussen resultaat en kracht. Om sterker te worden is voeding nodig.
Reflecteren staat voor leren van het effect van het eigen handelen. Hoe doet de organisatie het in termen van het waarmaken van de merkbelofte, het binden van klanten als ambassadeurs en het leveren van een zinvolle bijdrage aan de samenleving?
Verdiepen draait om inspiratie. Ruimte creëren om afstand te nemen van dagelijkse bezigheden. Lichamelijk, intellectueel, emotioneel en spiritueel uitstappen. Covey noemt dit 'de zaag scherp houden'.
Doorleven betekent: het cultiveren van de organisatie-identiteit. Doen wat nodig is om de identiteit van de organisatie vast te leggen in het dna van medewerkers.
In de buitenwereld in de toekomst ligt het resultaat van het handelen, wanneer de betekenis van de interactie tussen organisatie en buitenwereld merkbaar wordt.
De klant vertegenwoordigt de primaire doelgroep van de organisatie. Het is de groep voor wie de organisatie er wil zijn, tot wie zij haar merkbelofte richt.
De maatschappij kan gezien worden als de klant in ruimere zin. Alle overige mensen die op wat voor manier dan ook merken dat de organisatie bestaat.
Op het snijvlak van buitenwereld en binnenwereld bevinden zich de medewerkers van de organisatie. Welk effect heeft het handelen van de organisatie op haar medewerkers?